De pe forum.

Utilizatorul spider 99 îmi scrie:

„Am traversat un rau a carui apa curgea lin.” propozitia  atributiva este introdusa prin :
a. pronume relativ cu functia sintactica de atribut pronominal
b. adjectiv relatic cu functia sintactica de atribut adjectival
c. pronume relativ cu functia de complement indirect
d. pronume interogativ cu functia de atribut pronominal
Eu as fi zis A,pentru ca,din cate stiu eu,cand pronumele relativ(in acest caz „a carui” poate fi inlocuit cu un substantiv sau cu un alt pronume (de ex: „a raului apa” ; „a lui apa” , atunci el este pronume relativ,si nu adjectiv pronominal relativ.
Raspunsul corect,insa,pare a fi B.Chiar pe un grup al academiei,niste cadeti spuneau ca e B clar,deoarece determina substantivul „apa”.
Mi-ati putea ,va rog, explica?
Multumesc

Nu. Nu e b. Este a., cum spui tu.
Într-adevăr, avem propoziţia:
…a cărui apă curgea lin.

În această propoziţie a cărui ţine locul substantivului a râului, prin urmare este pronume, ca parte de vorbire.

E adevărat că, din punct de vedere relaţional, el se subordonează substantivului apă: a cui apă?. Acest fapt nu-l face însă adjectiv. Subordonarea faţă de substantiv îi conferă, în propoziţia aceasta, funcţia sintactică de atribut.

Este prin urmare un pronume (în genitiv) cu funcţia de atribut.  Sau, invers, un atribut exprimat prin pronume în genitiv, adică un atribut pronominal genitival.

Tu ai gândit foarte bine.